Last van… problemen met eten en gewicht

Eindeloos diëten

Je kent de verhalen vast wel, of misschien heb je er zelf ervaring mee: mensen die altijd maar bezig zijn met eten en hun gewicht. De ene keer met shakes of andere afslankproducten, dan weer door bepaalde voedingsmiddelen te schrappen, een apart dieet te volgen … En het resultaat? Het werkt voor verreweg de meeste mensen simpelweg niet. Je zult misschien tijdelijk wat gewicht kwijtraken, maar wanneer je stopt met het dieet, val je weer terug. Of je begint zo te verlangen naar chocolade, chips, pizza, ijs (wat het ook is dat je niet mag), dat je het bijna niet meer uit je hoofd krijgt. En wanneer je dan toegeeft, kan het zijn dat je doorslaat en een eetbui krijgt, gevolgd door een schuldgevoel of negatieve gedachtes.

Het kan echter ook zijn dat je doorslaat in je dieet en vrijwel niets meer eet. Of dat eten een verslaving is, waar je los van moet zien te komen zonder dat je stopt met het verslavende middel – je kunt tenslotte niet stoppen met eten! Of misschien heb je juist moeite met (bepaalde soorten) eten terwijl je wel wil aankomen. Problemen met eten en gewicht kunnen op allerlei manieren voorkomen.

De onderbewuste oorzaak

Er zijn vele mogelijke oorzaken en problemen gelinkt aan eten. En vrijwel allemaal doe je ze als vanzelf, automatisch, niet vanuit een bewuste keuze. Het zijn gewoontes, associaties, en programmeringen. Bijvoorbeeld manieren die je van huis uit hebt meegekregen, of die je jezelf als kind hebt aangeleerd. Bewust weet je wel dat je niet gezond bezig bent, maar toch...

  • Bij dat ene TV programma pak je altijd een koekje. En voor je het weet heb je een lege verpakking. Dat mensen een enkel koekje kunnen pakken lijkt wel een mythe.
  • Je weigert bepaalde voedingsmiddelen te eten, omdat je ervan gruwelt, hoe gezond ze ook zijn.
  • Je hebt het gevoel controle over je leven te hebben als je heel specifiek met eten omgaat.
  • Als je iets teveel eet, heb je het gevoel dat de dag nou toch al verloren is, en ga je helemaal los met eten.
  • Je hebt iets naars meegemaakt, en je voelt je veiliger met een letterlijk beschermlaagje.
  • Als er bezoek komt, zet je gezellig wat lekkers op tafel. En de restanten eet je nadien nog wel even op.
  • Je verveelt je en gaat boodschappen doen om wat lekkers te halen. Dan heb je afleiding door te bedenken wat je gaat eten, dat gaan kopen, en het vervolgens op te eten.
  • Je weet niet goed hoe om te gaan met bepaalde emoties en gebruikt eten als hulp. Slecht nieuws eet je weg, goed nieuws vier je met eten.

Hypnotische hulp

Herkenbaar? Misschien is hypnotherapie dan iets voor je. Hypnotherapie werkt met je onderbewuste, om problemen daar, bij de bron, aan te pakken. Wanneer je bijvoorbeeld eet omdat het rust in je hoofd geeft, is het van belang om een andere manier te vinden die rust geeft, zodat het eetgedrag niet langer nodig is. Anders krijg je mogelijk last van een intern conflict; je wil afvallen, en tegelijkertijd wil je rust (en dus eten). Met behulp van hypnose kun je het oude patroon bijsturen naar een nieuw, gewenst patroon.

Is hypnose dan een wondermiddel? Ja en nee. Er zijn legio voorbeelden van mensen die veel zijn afgevallen met behulp van hypnose, of die een gezond leefpatroon als nieuw automatisme hebben. Maar het begint nog altijd met jouw eigen inzet, en een bewuste keuze om te willen veranderen. Het is niet zo dat een hypnotherapeut een toverstafje heeft om jouw problemen even te fixen! Dat zou leuk zijn geweest... Maar jouw inzet, gecombineerd met hypnotherapie, kan wel degelijk geweldige resultaten geven.

Eetgewoontes en -problemen zijn zeer persoonlijk, wat ook betekent dat de aanpak van persoon tot persoon verschilt. En dat de ene therapeut, behandelaar, of methode je misschien beter ligt dan de andere. Wat gewoonlijk gedaan wordt door een hypnotherapeut, is het behandelen van de onderliggende oorzaak en gewoontes, en het bespreken van jouw doel. Met een doel in zicht, kun je datgene wat tussen jou en je doel in staat aanpakken en wordt het resultaat beter meetbaar.

De virtuele maagband

Misschien heb je er al eens van gehoord: de virtuele maagband, ofwel de hypnotische maagband. Met deze methode wordt je onderbewuste tijdens enkele hypnose sessies ervan overtuigd dat je een kleine maag hebt en dat wanneer je vol zit, je ook geen behoefte meer hebt aan meer eten. Je proces wordt gewoonlijk ondersteund door audio-opnames die je thuis kunt beluisteren, en die de gegeven suggesties versterken.

Het is ook hierbij wel van belang dat de oorzaak van jouw gewoonte of probleem mee aangepakt wordt. Want stel dat je eetbuien hebt, dan stop je niet met eten wanneer je vol zit. Je maag verkleinen zal sneller een vol gevoel geven, maar het zal niet voorkomen dat je eetbuien krijgt. De maagband is simpelweg een hulpmiddel om af te vallen; niet meer, niet minder. Niet iedere hypnotherapeut werkt met deze methode, maar het is dan ook geen must om afvallen te begeleiden.

Wat wil jij bereiken?

Stel je eens voor, dat je je ideale gewicht hebt bereikt én houdt. Dat je prima een tussendoortje kan pakken zonder schuldgevoel, of zonder de hele verpakking leeg te eten. Wat zou er dan allemaal anders zijn in je leven? Zou je bepaalde dingen (kunnen) doen, welke kleding zou je dragen, hoe zou je je voelen wanneer je in de spiegel kijkt? Hoe zou het zijn als eten en/of afvallen niet langer je leven beheerst? Wanneer je de vrijheid ervaart van kunnen eten wat je wil, en er echt van kunt genieten? Durf te dromen... Wanneer je je dit soort dingen kunt voorstellen, kun je er een haalbaar doel van maken. Vanuit een doel wordt het een stuk makkelijker om een plan te maken en actie te ondernemen. En als je daar hulp bij nodig hebt, zijn er diverse opties voor je. Dromen, doelen, doen!

Tips

Enkele tips waar je misschien al wat aan hebt:

  • Heb je teveel in huis gehaald, en is er eten over? Vind je het zonde om dat weg te gooien? Bedenk je dan goed dat jij geen vuilnisbak bent. Liever eten weggooien, dan jezelf ongezonder maken (inclusief negatief gevoel). Dat kost je uiteindelijk meer dan die paar euro.
  • Geeft eten je een gevoel van controle? Ook dat kan op andere manieren; misschien is een bullet journal wat voor je, voor allerlei dagelijkse/wekelijkse/maandelijkse lijstjes en informatie.
  • Je hoeft geen eten af te zweren, maar gezondere/slimmere opties zijn wel een goed idee. Zoals extra-extra-pure chocolade, daarbij is de kans kleiner dat je een hele reep ineens opeet.
  • Eet van een kleiner bord, dan lijkt de portie groter. Zo kun je je hoofd wat voor de gek houden.
  • Doe je best om zelf je eten te bereiden, ook als het om iets ongezonds gaat, zoals koekjes bakken. Neem er dan echt de tijd voor, kies een nieuw recept, en haal wat mooi verpakkingsmateriaal. Nadien bewaar je enkele koekjes voor jezelf, en de rest wordt mooi ingepakt aan buren, vrienden, of familie gegeven. Wedden dat je daar veel meer voldoening uithaalt dan een heel pak gekochte koekjes opeten?
  • Heb je moeite met boodschappen doen, door alle verleidingen in de winkel? Bestel je boodschappen dan online. Of spreek met jezelf af dat je bij de kassa een reepje mag kopen, dan heb je een kleine portie in plaats van een hele verpakking.
  • Als je voor iets ongezonds gaat, doe dat dan heel bewust. Niet als beloning of andere excuses, maar vanuit een bewuste keuze, en geniet er dan ook van. Je dag is niet verloren, en je hebt geen excuus nodig, als je eens een keer iets lekkers eet. Door af en toe jezelf toe te staan om op een normale manier van zoiets te genieten, gaat de lading van 'fout bezig zijn' ervan af.
  • Stop met jezelf te vertellen dat afvallen moeilijk is, dat je niet een enkel handje chips kan pakken, dat je telkens terugvalt. Ja, het verleden toont je misschien dat dat tot dusver zo was. Maar door daar aan vast te houden, geef je jezelf negatieve suggesties en worden die als vanzelf waarheid. Je hoeft niet direct de suggesties om te keren naar het positieve ("ik val gemakkelijk af"), want dan kan het zijn dat je overtuigingen botsen met wat je zegt, en je er geen geloof in hebt. Maak de suggesties die je jezelf geeft in eerste instantie neutraal, bijvoorbeeld "ik kan afvallen." Kies voor bewoordingen die geen weerstand of soortgelijke reactie oproepen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *