Last van… slecht slapen

Over een paar uur gaat de wekker...

Misschien herken je het wel. Je weet dat je over niet al te lange tijd op moet staan, en je eigenlijk zou moeten slapen. Maar wat je ook doet, je valt niet (terug) in slaap. Je ligt te draaien, kan je plek niet vinden, het is te warm, dan weer te koud. Je bent hartstikke moe, maar tóch... Je raakt gefrustreerd, je pakt je telefoon er maar bij ter afleiding, ook al weet je dat dit averechts gaat werken.

Misschien heb je moeite met in slaap vallen, of slaap je niet lekker door. Slapeloosheid komt in verschillende vormen voor, en kan ook verschillende oorzaken hebben. Het kan zowel een geestelijke als een lichamelijke oorzaak hebben (zoals slaapapneu of een te snel werkende schildklier). Ongeacht wat de oorzaak is, zijn er altijd dingen die je zelf kan ondernemen om je nachtrust te verbeteren.

Medicatie of zelf wat doen?

In België werden in 2016 maar liefst 490 miljoen dosissen van slaap- en kalmeringsmiddelen verkocht (aldus de cijfers van het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid). Maar voor je naar de medicatie grijpt, kun je allerlei tips proberen; medicatie neemt gewoonlijk de onderliggende oorzaak niet weg. Dat kun je zien als een pleister plakken, zonder aandacht te geven aan de eigenlijke wond. Onderschat niet wat je zelf kan doen! Hier zijn enkele bekendere tips die je ook terugvindt in het boek Herprogrammeer Je Stress:

  • Blijf zeker een uur voordat je gaat slapen weg van beeldschermen (deze hebben een negatieve invloed op de aanmaak van melatonine) en werk niet in de avond.
  • Neem een warm bad of douche, om je te helpen tot rust te komen en om je lichaam te helpen om daarna gemakkelijker wat af te koelen. Een lagere temperatuur helpt bij het inslapen.
  • Doe rustgevende dingen voor het slapen gaan, zoals een boek lezen, naar zachte, ontspannende muziek luisteren, gebruik zelfhypnose ...

Herprogrammeer Je Stress

Het boek bevat nog andere tips (inclusief oefeningen die je toe kunt passen tijdens zelfhypnose!), die je misschien nog niet geprobeerd hebt. Hieronder staan er weer enkele. En ja, stress kan ook een oorzaak zijn van je slechte nachtrust! Dus mocht je last hebben van stress, pak dit dan ook zeker aan. Als je daar hulp bij wil, met hypnotherapie kun je allerlei oorzaken bij de kern oplossen.

  • Luister naar een interview, podcast of audioboek. Als muziek je niet voldoende afleidt en je gedachten de overhand krijgen, kan dit helpen, omdat het luisteren meer focus vereist. Bijkomend voordeel is dat (als je regelmatig naar dezelfde stem luistert) de stem een anker kan worden om in slaap te vallen.
  • Wanneer je doel 'slapen' is en het lukt niet, kun je gefrustreerd raken. Verander je doel naar 'rusten'. Ook al val je niet in slaap, door gewoon te liggen rust je in ieder geval wat uit. Met deze gedachte wordt de druk van het slapen gehaald.
  • Heb je 's avonds last van een 'vol' hoofd door een interne dialoog? Maak in gedachten aanpassingen. Vertraag je stem, voeg gaapgeluiden toe, zet het geluid zachter … Op deze manier kun je de interne dialoog afremmen en jezelf hertrainen, er zijn andere momenten meer geschikt voor zulke dialogen.
  • Kies een onderwerp (van dier tot vakantieland, van auteur tot muzieknummer ...) en doorloop het alfabet. Bij iedere letter noem je in gedachten iets over het onderwerp wat met die letter begint. Het gaat er niet om dat je het complete alfabet doorloopt. Ook deze oefening is weer een vorm van aandacht verleggen; je haalt de aandacht weg van zorgen, niet in slaap komen, stress, frustratie, enzovoort. Je kunt het onderwerp zo leuk maken als je zelf wil, en kiezen wat je met de antwoorden doet. Benoem ze simpelweg of laat je zintuigen het antwoord aanvullen. Hoe ziet dat eruit, hoe smaakt, voelt of ruikt het, wat zou je daar doen, hoe klinkt het ...?

Dus leg die telefoon aan de kant, zet je laptop weg, en kruip met een goed boek in bed. Lekker uitrusten in een opgeruimde slaapkamer, even ontspannen, even niets moeten. En dan... slapen als een roosje. Morgen weer een dag!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *